Mikor előzz és mikor ne? - Amit a tanulóknak tudni érdemes

Előzés - a sokat vitatott téma

Ezen írásunkban nem a hivatalos KRESZ definíciókat használjuk, ezért írásunk nem tekinthető tananyagnak. Viszont gondolatébresztőnek talán hasznos lesz.

A közlekedésben előzésnek azt nevezzük, amikor elhaladsz egy másik azonos irányba haladó jármű mellett úgy, hogy kilépsz a saját sávodból, majd az előzés után visszatérsz oda. Ez különbözik más manőverektől:

  • Kikerülés: például ha egy parkoló vagy lerobbant jármű mellett haladsz el
  • Sávváltás: ha több sáv halad ugyanabba az irányba, és egyszerűen egy másik sávba sorolsz be, hogy gyorsabban haladj.

Ami közös ezekben: mindegyik döntést igényel. Az előzést viszont az teszi igazán veszélyessé, hogy egy ideig a szembejövő forgalomban haladsz. 


Hogyan döntsd el, hogy előzöl vagy nem?

Mielőtt előzésbe kezdesz, érdemes végiggondolni az alábbi szempontokat:

  • Belátható az út az előzés végéig?
  • Nem tiltja felfestés, tábla vagy forgalmi helyzet?
  • Elég gyors vagy ahhoz, hogy a manőver rövid ideig tartson?
  • Biztos, hogy senki nem kezd előzni mögötted?
  • Van hova visszatérned az előzés végén?
  • Előzés közben is betartod a sebességhatárokat?

Ha bármelyik kérdésnél bizonytalan vagy, inkább ne előzz. A jó vezető nem attól jó, hogy bátran előz, hanem attól, hogy tudja, mikor nem szabad. Ne feledd, az előzés biztonságossága nem csak a szabályokon múlik, hanem azon is, hogyan ismered fel a helyzetet.

Tanulóként fontos, hogy ne az autó gyorsulására bízd magad. Sok hibás előzés abból indul ki, hogy „ez egy erős autó, majd megoldja”. A helyzetet neked kell megoldanod, nem a motornak. 


Amikor nem érdemes...

Vannak olyan szituációk, ahol az előzés nemcsak kockázatos, de teljesen értelmetlen is. Hiába „férne bele” fizikailag, ha a haszna nulla. Nézzünk egy pár ilyen helyzetet!

  • Mindenki lassan halad előtted: ha több járművet kellene megelőznöd egymás után, szinte biztos, hogy felesleges a "küzdelem", mert 8-10 autó egyesével megelőzése is csak kb. 10 másodperc előnyt ad. Egyszerre sok autót előzni pedig tényleg veszélyes. Ha előtted mindenki lassabban halad mint te szeretnél, annak feltételezhetően oka van. Nem gondold feltétlenül azt, hogy mindenki bénázik.
  • Már közel jársz az úticélodhoz: ha pár száz méter múlva úgyis lekanyarodsz vagy megállsz, felesleges a sietség. Az előzés itt nem éri meg a kockázatot.
  • Az előtted haladó alig lassabb: ha csak pár km/h a különbség, akkor az előzés hosszan elhúzódik. Ez megnöveli a veszélyt, miközben időt szinte nem is spórolsz vele.
  • Lakott terület közeledik: úgyis lassítani kell hamarosan, a tempódról lakott területen már nem te döntesz. Előzni ilyenkor olyan, mintha a piros lámpához sietnél.

Az ilyen helyzetekben a türelem sokkal többet ér, mint egy kockázatos előzés. Nem ciki ésszel vezetni, nem leszel mazsola attól, hogy nem kockáztatsz 10 másodperc előnyért.


Tévhitek és rossz beidegződések

Kezdőként hajlamosak lehetünk hibás következtetések alapján dönteni. Itt van néhány tipikus hiba, amit érdemes elkerülni:

  • „Nem jön szembe senki, akkor biztonságos.”Az, hogy nem jön szembe senki, nem elég. Beláthatóság, tempó, útviszonyok is számítanak.
  • „Majd az autó ereje megoldja.” Téves biztonságérzetet ad. Előzni nem erőből kell, hanem megfontoltan.
  • „Késésben vagyok, muszáj előzni.”A sietség rossz tanácsadó. Ha sietsz, hajlamos lehetsz figyelmen kívül hagyni veszélyre utaló jeleket, és könnyen dönthetsz rosszul.
  • „Ideges vagyok, kielőzőm.”Soha ne vezess dühből. Ha frusztrált vagy, várj egy nyugodtabb pillanatra.


Mindig mérlegelj

Városi forgalomban, ahol több sáv halad egy irányba, gyakran csak sávváltás történik, nem klasszikus értelemben vett előzés. Az, hogy a másik sávban gyorsabban haladnak, nem kötelez arra, hogy te is átmenj. Mérlegelj: tényleg érdemes-e?

Városon kívül, főleg egy- vagy kétsávos utakon, valódi előzéssel találkozhatsz. Itt sokkal nagyobb a felelősséged, mert a szembejövő forgalommal is számolnod kell, és gyakran nincs menekülőút. Mielőtt rálépsz a gázra, gondold át az írásunk elején leírt fő szempontokat!