A rettegett körforgalom

A körforgalom. Már a szó hallatán is sokak gyomra összerándul – különösen, ha még friss a jogosítvány vagy ha ritkán vezetünk. De vajon miért vált ez a forgalomtechnikai megoldás a félelem szimbólumává az utakon?
Miért félünk a körforgalomtól?
Ennek több oka is lehet. Egyrészt a körforgalom más logikát kíván, mint a hagyományos kereszteződés: nincs piros lámpa, nincs „egyenesen megyek, tehát elsőbbségem van” helyzet. Itt figyelni kell. Nagyon. Ez tény.
Ezen kívül igaz, hogy a dinamikája zavarba ejtő lehet. A forgalom körbe-körbe halad, nekünk pedig be kell illeszkednünk ebbe a mozgásba úgy, hogy közben mások is ugyanide csatlakoznak be, de más irányból és esetleg más tempóval.
Azt se feledjük, hogy a kiszámíthatatlanság is stresszforrás. Márpedig ha úgy "egészében" pillantunk rá egy körforgalomra, az bizony maga a káosz. Legalábbis annak tűnik.
Érdekes módon nemcsak friss jogosítványosok szoronganak a körforgalomtól. Sokan, akik már évek óta vezetnek, még mindig stresszesebbek egy-egy forgalmasabb, többsávos körforgalomban, mint egy sima kereszteződésben.
Ez részben abból fakad, hogy a forgalom növekedésével és a körforgalmak egyre kreatívabb kialakításaival együtt nőtt a kihívás szintje is. Vannak például olyan csomópontok, ahol egyszerre akár 3-4 sáv is fut körbe, és a megfelelő kihajtó megtalálása már-már művészet - de legalábbis stratégiai kihívás.
Ne félj - van kulcs a körforgalomhoz!
A trükk az, hogy tudni kell, hogy mikor, mire figyeljünk
A jó hír? A körforgalom nem gonosz. Nem akar ártani. Sőt, kifejezetten arra tervezték, hogy csökkentse a balesetek számát. A kulcs a félelem csökkentéséhez pedig nem más, mint a tudatos figyelem.
- Nem kell mindent látni egyszerre. Az valóban lehetetlenség. Elég, ha tudjuk, hogy mely ponton mire kell koncentrálni:
- Behajtás előtt: figyeljük a balról érkezőket – nekik van elsőbbségük. Ebben a pillanatban semmi másra nem kell figyelni. Ha kizárólag azt az egyetlen sávot figyeled, ahonnan a "veszély" jön, akkor ez biztosan menni fog.
- Dönts higgadtan. Soha ne siess a körfogalomba befelé! Inkább gondoljanak "mazsolának" a mögötted állók, de ők nem jelentenek balesetveszélyt számodra akkor sem, ha idegesek.
- Amikor döntöttél, hogy "most itt az idő", akkor viszont cselekedj határozottan - de nem idegesen vagy kapkodva! Indulj el abba az irányba, amelyebe a bemeneti sávod vezet.
- Amikor már bent vagy, akkor már minden rendben. Ott csak arra figyelj, hogy tartsd a sávod és haladj nyugodtan. A sávtartás mindennél fontosabb ebben a pillanatban.
- Itt jön talán a legfontosabb: Ha nem tudod, hogy mikor vagy hogyan kell kimenned, akkor inkább tegyél meg akár egy vagy két plusz kört, mint kockáztass és úgy vágj át egy sávon, hogy nem tudod, hogy jön-e ott valaki! A kulcs a higgadtság. Inkább legyél kicsit lassabb, de a körforgalomban SOHA ne kockáztass. A "vakrepülés" talán a körforgalomban a legrosszabb taktika. Ezzel nem azt mondjuk, hogy más helyzetekben szabad kockáztatni. De a körforgalom látszólag kaotikus jellege miatt könnyebben érzik a rutintalanabb vezetők, hogy muszáj kockáztatniuk. Pedig nincs miért. Ha már "megszoktad" a belső forgalom áramlását, akkor pontosan tudod, hogy mikor kell jelezni és elindulni kifelé.
- Kihajtáskor: tükör, irányjelző, és finom kormányzás – nincs szükség kapkodásra.
A figyelem irányítása gyakorolható
Biztosan van lehetőséged egy rutinosabb sofőr mellett ellátogatni egy-egy körforgalomba - utasként. Utasként is gyakorolhatsz: "Diktálhatod" magadnak a lépéseket:
- Kiválasztom a bemeneti sávot, és megnézem, hogy hol folytatódik a körforgalmon belül.
- Csak azt az egyetlen sávot figyelem várakozáskor, amely számomra fontos. Minden mást kizárok arra a néhány másodpercre. Ezalatt felkészülök a nyugodt, de határozott döntésre.
- A döntés pillanata: "Most!" kell elindulni. Elindulunk a kiválasztott sávba.
- Sávtartás.
- Kijárat keresése. Még mindig higgadtság, irányjelzés, körbenézés, és irány kifelé.
Ennyi.
Soknak és bonyolultnak tűnhet így elsőre, de ha ezt az öt lépést "bemagolod", akkor néhány alkalom, és meglátod, nem is olyan bonyolult!
Emellett segíthet, ha egy-egy útvonalat előre megnézünk térképen vagy navigációval. Így a helyismeret is csökkenti a stresszt.
Különleges körforgalmak a nagyvilágból
Ha azt hitted, hogy a hazai körforgalmak furcsák, íme néhány nemzetközi gyöngyszem:
- Swindon Magic Roundabout, Anglia: egy öt mini-körforgalomból álló komplexum, amelyek egy nagy körforgalommá olvadnak össze. Ráadásul a forgalom kétirányú! Igen, kétirányú!
- Place Charles de Gaulle, Párizs: a Diadalív körül tizenegy sugárút csatlakozik – nincsenek felfestések, csak ösztön és bátorság! A jó hír: nem kétirányú, és legalább nem baloldali a közlekedés, mint Angliában!
- Putrajaya Roundabout, Malaysia: A világ legnagyobb körforgalma. Itt az a jó hír, hogy ez már akkora, hogy szinte fel sem tűnik, hogy körforgalom...
Végül egy kis statisztika:
Az angliai Milton Keynes-ben "rendes" körforgalomból ugyan "csak" 130 van, de ha ehhez hozzáadjuk az apró körforgalmakat is (pl. a bevásárló központok parkolóit, és egyéb, pici körforgalmakat), akkor 900-hoz közelít a számuk!
A legtöbb körforgalom dobogósai a világban:
- Franciaország - 663.8 körforgalom 1 millió főre
- Portugália - 473.4 körforgalom 1 millió főre
- Norvégia - 427.1 körforgalom 1 millió főre
Akárhogy is nézzük, a körforgalom nem ellenség, csak egy másfajta közeg, ahol ha megtanuljuk a szabályait és megtanuljuk figyelmünket irányítani, akkor már nem is olyan félelmetes.
Ki tudja, lehet, hogy egyszer még szeretni is fogod.